نظرات پیرامون فطرت اولیه بشر:
1- وجود طبیعت شرآلود در انسان : این عده می گویند طبیعت انسان پست است ، یعنی انسان ذاتا پست آفریده شده .
2- طبیعت دست نخورده و سفید: این ها می گویند انسان لوح سفید است که صرفا با عوامل وعناصر غیر ذاتی شکل می گیرد و نقش می پذیرد .
3- طبیعت انسان خیر است : این عده طبیعت انسان را خیر می داند و به این باور اند که شرور ناشی ار تاثیرات بیرونی بر انسان است .
4- ازنگاه قرآن مجید : انسان حقیقت است که مشتمل بر مجموعه ای از بینش ها ، گرایش ها ، توانش ها ، می داند که بسیاری از آن ها جهت گیری خاصی ندارد .
از سوی دیگر قرآن کریم نقش محیط ، جامعه و افراد را پیش از تولد و پس از آن در شکل گیری این طبیعت و فطرت مشترک نادیده نمی گیرد .
بنابر این از نظر انسان شناسی دینی برای کنترل رفتارهای بشری نکات ذیل باید رعایت بشود:
1- شروع تربیت انسان از زمان شکل گیرین نخستین علایم حیاتی در انسان است .
2- برای کنترل رفتارهای انسان همه کسانی که با انسان در ارتباط هستند ، باید مورد توجه قرار گیرند .
3- هدایت انسان بسوی رفتار درست بدون استفاده از توصیه های دین که برگرفته از علم غیب یا وحی آسمانی می باشد ، امکان پذیر نیست .