نظرات پیرامون فطرت اولیه بشر:
1- وجود طبیعت شرآلود در انسان : این عده می گویند طبیعت انسان پست است ، یعنی انسان ذاتا پست آفریده شده .
2- طبیعت دست نخورده و سفید: این ها می گویند انسان لوح سفید است که صرفا با عوامل وعناصر غیر ذاتی شکل می گیرد و نقش می پذیرد .
3- طبیعت انسان خیر است : این عده طبیعت انسان را خیر می داند و به این باور اند که شرور ناشی ار تاثیرات بیرونی بر انسان است .
4- ازنگاه قرآن مجید : انسان حقیقت است که مشتمل بر مجموعه ای از بینش ها ، گرایش ها ، توانش ها ، می داند که بسیاری از آن ها جهت گیری خاصی ندارد .
از سوی دیگر قرآن کریم نقش محیط ، جامعه و افراد را پیش از تولد و پس از آن در شکل گیری این طبیعت و فطرت مشترک نادیده نمی گیرد .
بنابر این از نظر انسان شناسی دینی برای کنترل رفتارهای بشری نکات ذیل باید رعایت بشود:
1- شروع تربیت انسان از زمان شکل گیرین نخستین علایم حیاتی در انسان است .
2- برای کنترل رفتارهای انسان همه کسانی که با انسان در ارتباط هستند ، باید مورد توجه قرار گیرند .
3- هدایت انسان بسوی رفتار درست بدون استفاده از توصیه های دین که برگرفته از علم غیب یا وحی آسمانی می باشد ، امکان پذیر نیست .
فطرت یا سرشت مشترک انسانی چیست ؟
فطرت به معنای علم حضوری و شهودی نسبت به خداوند متعال است . بنابراین همه انسانها به گونه ای به خداوند علم داشته ولی این علم هم دارای درجات گوناگون است وهم زنده کردن آن در انسانها با شرایط متفاوتی صورت می گیرد .
پس غفلت انسان از خدا به دلیل سرپیچی او از علم بی واسته نسبت به خداوند و روی آوری به علم حصولی با واسطه نسبت به اشیاء اطراف خود می باشد .
دلایل وجود فطرت در انسان :
1- وجود شناخت ، علم و دستگاه ادراکی و شناختی در همه انسانها . از آنجا که همه انسانها به گونه ای با بهره گیری از نوع استدلال و استنتاج حقایقی را ثابت کرده و به عنوان علوم مشترک می پذیرند ، این نکته حکایت گر وجود جنبه ای مشترک در همه انسانهاست .
2- پذیرش ارزشهای اخلاقی مشترک ، همانند قبح ظلم ، حسن عدل ، حسن راستگویی، قبح بی وفایی ، خیانت ...
3- وجود گرایشها و تمایلات فراحیوانی در انسان، همانند کمال طلبی، فضیلت جویی ، حقیقت جویی ،زیبایی طلبی ،جاودانگی طلبی ،میل به پرستش.
4- وجود توانائیهای خاص بشری ، مثل فراگیری زبان ، تفهیم و تفاهم ار طریق نمادها (حکایت از حس مشترک دارد) قدرت بر خود سازی.
ملاک و معیار انتخاب بهترین گزینه در تصمیم گیری از نقطه نظر دین چیست ؟
در مدیریت اسلامی ، سه ملاک و معیار اصلی برای اخذ تصمیم در برابر مدیر قرار داده شده است و چنانچه مدیر بر اساس آن ها تصمیم گیری کند ، بی شک می توان گفت بهترین تصمیم را در هر مورد اتخاذ نموده است .
حضرت علی (ع) در زمینه ملاک و معیار تصمیم گیری خطاب به مالک اشتر می فرماید :
باید بهترین و مطلوب ترین کارها در نزد تو آن باشد که منطبق بر « حق» و فراگیر تر از نظر «عدالت» و دربر دارنده تر از نظر «خشنودی» و «رضایت مردم» است .
این سه ملاک و معیار اصلی ار نظر مدیریت اسلامی برای اخذ تصمیم ذکر شده:
1- حق
2- عدالت
3- خشنودی و رضایت مردم
هیجان و سلامتی : هیجان زیاد بدلیل این که استرس تولید می کند برای سلامتی مضر است . عده افراد که زیاد بیمار می شوند برای این که با دیگرگونی های زندگی بیشتر هیجانی می شوند . دسته دوم کسانی است که با دگرگونی های زندگی به عنوان واقعیت های زندگی برخورد می کند و می پذیرد که دیگرگونیهای زندگی جزء زندگی است . لذا دچار استرس نمی شود و کمتر بیمار می شوند.
بنابراین هیجان برای سلامتی بدن مضر نیست در صورتی که استفاده صحیح و کنترل شده باشد.
برخی پیامدهای کلی هیجان :
1- گاهی هیجان به انسان نیرو می دهد.
2- هیجان ملایم علاقه و هوشیاری انسان را بلا می برد .
3- به دنبال کسب اطلاعات که همخان با هیجان است بیشتر می رویم.
4- هیجان مثبت معمولا خطرات را ناچیز تلقی می کند.
بدون تردید عالمان دینی در همه ی ادیان الهی دارای مقام رفیع و ارجمند می باشند. آنان به عنوان مفسران دین و پاسداران سنگرهای اعتقادی، مسؤلیت سنگین در هر عصر نسبت به صیانت از دین و حفاظت از ارزش های آن و دفع شبهات و تهاجمات مختلف فکری و فرهنگی برعهده دارند .
دین اسلام بالاترین ارزش را به علم و دانش داده است . جایگاه دانشمندان متعهد را، که در رآس آنان عالمان دینی و روحانیت قرار دارند ، چنان والا و دست نیافتنی دانسته اند که بعد از ایمان چیزی را با آن نمیتوان مقایسه کرد و بعد از رتبه انبیای الهی ، جای داده است .